
ARTICLE 19, APRODEH, IPYS and Suma Ciudadana   

 

Submission to the UN Universal Periodic Review  

of the Republic of Peru 

 
14

th
 Session of the Working Group of the Human Rights Council, October-November 2012 

 

Executive summary 

1. This submission is provided jointly by ARTICLE 19: Global Campaign for Free Expression, 

an international human rights organisation that works globally to promote and protect 

freedom of expression and information, and Peruvian organizations Asociación Pro-Derechos 

Humanos (APRODEH), Instituto Prensa y Sociedad (IPYS) and Suma Ciudadana 

(signatories). With this submission, the signatory organisations seek to make a constructive 

contribution to the preparation process of the second cycle of the UPR for the Republic of 

Peru. Given the expertise of the signatories, this submission focuses on Peru‟s compliance 

with its international obligations with respect to freedom of expression and information.  

 

2. The signatories note that during the first UPR cycle, the Peruvian Government received a 

number of recommendations related to freedom of expression issues. Specifically, the 

Peruvian Government was asked, inter alia, to ensure that human rights defenders are able to 

carry out their work without intimidation, to consider developing a national policy on the 

protection of human rights defenders, to sign and ratify the International Convention for the 

Protection of All Persons from Enforced Disappearance and to further strengthen the 

capacities and independence of the judicial system and effectively combat corruption within 

the judiciary. Although the Government has not responded to these recommendations during 

the first UPR cycle review, this submission addresses the progress, or lack thereof, on these 

issues. In addition, it provides further information on the developments since the first cycle, 

including media censorship and related problems with independence of the media, 

defamation, incidents of violence and harassment against journalists and human rights 

defenders and impunity for the attacks.  

 

Censorship and media independence 

3. The signatories remain concerned about the various forms of control that the Government 

exercises of the media. The regulatory body for telecommunications is the Organismo 

Supervisor de Inversión Privada en Telecomunicaciones (OSIPTEL), in operation since 1993. 

It is a decentralized public body attached to the Office of the President of the Council of 

Ministers, hence enjoying a certain degree of independence. OSIPTEL is responsible for 

regulation and standard-setting, remedies and penalties, and dispute settlement. However, the 

Government retains the power to license broadcasters: it is the responsibility of the Ministry 

of Transport and Communications (MTC), under the 2004 Radio and Television Law. The 

legislation restricts majority ownership of broadcast media to Peruvian citizens. Failure to 

comply with the often arbitrary orders issued by the Government can lead to jail or 

deportation. Inevitably, this has led to the politicisation of media regulation. For example: 

 On 11 September 2008, MTC tried to interfere with the broadcasting of Radio Uno, a 

provincial radio station. The MTC employees, claiming that the radio‟s license expired, 

forcibly opened the station‟s doors with crowbars, entered the premises and forced their 

way into the broadcasting booth. There, they demanded that the radio journalists put an 

immediate end to their programming. The intervention was aborted after 400 local 

residents spontaneously turned up to support the station. It was alleged that the 

intervention was politically motivated since the radio station has been critical of the 

Government.  

 In June 2009, following violent struggles near the town of Bagua between indigenous 

protesters opposing commercial development in the Amazon and security forces, Bagua‟s 

local community radio station, La Voz, was closed down. La Voz had been outspoken in 



reporting the events in Bagua, and during the protests it had broadcast live, warning 

listeners of action by the security forces and keeping families in touch with each other. 

The Government originally shut off the electricity at La Voz, alleging that it had been 

inciting indigenous people to kill the police. When, however, it emerged that the signals 

from La Voz did not reach the areas where the violence occurred, the station‟s license was 

revoked for arbitrary administration reasons (specifically, for using a frequency without 

authorisation, despite having had a 10-year license since 2007) after a random inspection 

of the station. The station‟s owner Aurora Doraliza Burgos de Flores, meanwhile, was 

charged with “aggravated theft of the radio spectrum”; after the case was reinstated in 

June 2011, he now faces up to four years in prison. 

 In September 2009, the Government ordered the shutdown of a cable television station, 

Canal 19, in North-Eastern Peru. The station was accused of not having a proper contract 

for operations and of holding debt with the building manager. A day before the closure, it 

had broadcast a report accusing a former government official of corruption and political 

manipulation during his time in office. 

 On 15 January 2010, Television Oriente, a TV station based in the Amazon town of 

Yurimaguas, was stripped of its license by the MTC. This came after the Interior 

Minister, Mercedes Cabanillas, had earlier publicly threatened to close the station for its 

alleged “support” of violence by indigenous protesters against security forces. Although 

the station complied with all legal requirements, the authorities spuriously claimed that 

the station had failed to do so within the established deadlines.  

 

4. In addition to Government control, the main source of the media censorship in Peru comes 

from media owners and managers themselves, due to the importance of advertising.  Ties 

between politicians and media outlets are so close that journalists face job loss - irrespective 

of the popularity of their programmes - if they fail to conform to the editorial line. This trend 

became particularly pronounced in the run-up to the June 2011 presidential elections. For 

example: 

 On 17 May 2011, television journalist Elvis Italo Gillermo Espinoza‟s show on the 

regional Channel 4 JSV was cancelled. While the station manager claimed the 

cancellation was a result of the journalist‟s lack of objectivity and “irresponsibility”, 

Espinoza alleged the cancellation was related to his harsh criticism of presidential 

candidate Keiko Fujimori. Espinoza later reported receiving death threats left as cell 

phone messages. 

 On 28 June 2011, Prensa Libre, at America TV, one of the most popular and credible 

news programmes in Peru, was suddenly cancelled and replaced with a sports show. The 

Press and Society Institute claim that this cancellation was a reprisal for the programme‟s 

insistence on maintaining editorial independence during the election. 

 A number of incidents at El Comercio, Peru‟s biggest media conglomerate, also 

demonstrate this phenomenon. On 5 May 2011, journalist Gustavo Gorriti said in an 

interview that there was an “explicit alliance” against the Peruvian President by El 

Comercio. This has led to multiple firings and resignations by journalists. 

 

Defamation 

5. Recently, Peru has become notorious for its criminal defamation laws, which have become 

increasingly anomalous as a growing number of countries in the region decriminalise 

defamation. While in July 2011, the Congress approved changes to the Penal Code that would 

have eliminated prison sentences for defamation, these changes have yet to be promulgated by 

the President Humala. By the end of 2011, defamation convictions had actually increased.  

 

6. The signatory organisations are particularly concerned about the frequency with which 

politicians and public officials resort to defamation to subdue legitimate criticism and 

investigation. This is incompatible with the well-established international principle that public 



officials should tolerate more criticism than ordinary persons. Examples  of this trend include 

the following: 

 In April 2010, Enrique Lazo Flores, editor of La Región newspaper, received a suspended 

sentence of 18 months for attacking the honour of regional politician Renato Ascuña 

Chavera. The lawsuit questioned a series of articles about Chavera‟s suspension from his 

post for indiscipline and breach of duty.  

 On 31 August 2010, reporter Fernando Santo Rojas received a one-year suspended 

sentence for aggravated defamation after he called the Mayor of Satipo “inept and 

incapable.” After the sentence the journalist remained on probation and was forced to 

correct his stories to rectify his opinion. 

 On 29 October 2010, José Alejandro Godoy became the first blogger to be imprisoned for 

his work after he was sentenced to three years in prison, a fine of approximately $100,000 

and 120 days of social work for “aggravated defamation” of a politician. He was 

convicted for a posting in which he linked to several outlets that discussed criminal 

accusations against Congressman Jorge Mufarech.  

 On 7 December 2010, journalist Luis Torres Montero was sentenced to two years‟ 

imprisonment and a fine of approximately $55,000 for defaming the former defence 

minister, Rafael Rey. In a literary satire on Peru‟s conservative society, the story 

headlined „Rafi Rey doesn’t dare come out of the closet‟ and presented Rey (a high 

official of Opus Dei and vociferous critic of gay rights) as a homosexual. 

 On 6 July 2011, Hans Francisco Andrade Chávez, a journalist with the network América 

TV, was sentenced to two years in prison for defamation of a local public servant, Juan 

José Vásquez Romero. Andrade Chávez was also ordered to pay a fine of approximately 

$1,500 and to issue a public retraction and apology. The case originated from an 

interview that Andrade Chávez held with a political party member who claimed Vásquez 

Romero had threatened his life. Andrade Chávez asserts that he sought comment from 

Vásquez Romero before running the story, and that he has been repeatedly targeted in the 

past for his critical reporting on regional government. 

 On 22 September 2011, Fritz Du Bois, the editor, and Gressler Ojeda, a reporter, of daily 

Peru 21, received two-year suspended prison sentences and a fine of approximately 

$11,230 for defaming Ana Maria Solorzano Flores, the leading parliamentary candidate 

for a ruling party, in an article. The article claimed that relatives of Solorzano were linked 

to prostitution and were financing her campaign. 

 On 30 September 2011, Gaston Dario Medina Sotomayor, a reporter for Cadena Sur TV-

Canal 15 and Radio Nova FM, received a suspended prison sentence and a fine of 

approximately $3,700 for defaming local Congressman José Luis Elias Avalos. He was 

convicted for describing Avalos as a political defector, in reference to a 2008 political 

scandal where members of Parliament were accused of accepting cash payments to leave 

their party to join the former president Alberto Fujimori. 

 On 7 November 2011, Teobaldo Meléndez Fachín, a provincial journalist, was found 

guilty of defamation for his reports about the alleged corruption of Daniel Mesía Camus, 

mayor of Yurimaguas. Fachín received a three-year suspended prison sentence and a fine 

of approximately $11,230 for alleging that Mayor Camus had misused a 5.5 million soles 

($2.1 million) government loan, using it for public works projects that benefited his own 

political allies. 

 

Violence and harassment against journalists and human rights defenders  

7. The signatories are also profoundly concerned about the frequency of violent attacks against 

journalists and human rights defenders in Peru, creating a climate of fear that is inimical to 

freedom of expression. The past year, in particular, has seen a worrying intensification of this 

violence and a resultant deterioration in the conditions for a free media and civil society. The 

Press and Society Institute recorded 79 attacks on journalists and media workers between 

January and September 2011 alone. Many of these appear to originate from public officials. 



 On 8 August 2011, journalist Humberto Espinoza Maguiña received a bullet with a letter 

containing death threats; the incident was linked to his investigative journalism on the 

regional government. 

 On 12 August 2011, journalist Pompillo Peña Ríos was assaulted by the Mayor of 

Balsapuerto and his bodyguards after he confronted the mayor about overdue payments 

for official radio messages. Rios ultimately had to be treated for sustained injuries. The 

journalist claimed that the attack had been motivated by his investigation into the 

Mayor‟s involvement in the killing of 12 Shawi indigenous people and healers. 

 On 5 November 2011, reporter Feliciano Gutierrez Suca was shot and seriously wounded 

while resisting an attempted kidnapping. It is believed the incident was a reprisal for his 

coverage of police corruption (Suca‟s reports, detailing how police were pressuring 

smugglers for extortion payments, had led to the arrest of one of the officers).  

 On 2 December 2011, Pedro Reyes, journalist with Canal 39 TV, and his crew were 

beaten by police while covering a protest against the extension of a prison, which left one 

person dead and a number of wounded. After the officers realised that their actions 

against demonstrators were recorded, they assaulted the journalists and confiscated the 

equipment. 

 On 6 December 2011, journalist Armando Huamán Tasayco was attacked by individuals 

associated with the mayor of El Carmen. The journalist was physically assaulted and his 

belongings, including his video recorder, were taken.  It was alleged that the attack was in 

retaliation for a journalistic investigation Huamán Tasayco had been carrying out into 

allegations of embezzlement involving the Mayor. He has since received several death 

threats telling him to top his investigations. 

 On 25 January 2012, Moisés Campos, director and host of the weekly news programme 

Noticias TV, received a death threat, warning him that he and his family would be killed 

unless he stopped investigating the Mayor of Tocache. This was the second incident 

involving the Mayor: in August 2011, journalist Ketty Vela was threatened after reporting 

on the Mayor‟s supposed links with drug trafficking. According to Vela, a would-be 

assassin told her that he had been paid more than $1,800 to kill her. 

 

8. In 2011 alone, three journalists have been killed for their work. These acts of violence appear 

to have been provoked by reports made against public officials: the journalists were Julio 

Castillo Narváez  on 3 May 2011 (he was known for his criticism of local authorities and the 

radio station, where he worked had earlier been vandalized after he had reported on a local 

politician); Pedro Alonso Flores Silva on 8 September 2011 (he had been previously receiving 

death threats relating to his reports on supposed acts of corruption in the city of Comandante 

Noel and was sued for defamation earlier); and Jose Oquendo Reyes on 14 September 2011 

(he had earlier accused the mayor of Chincha of corruption). 

 

9. The trend became particularly pronounced in the run-up to the presidential election in June 

2011, during which journalists reported an alarming rise in attacks and threats in response to 

campaign coverage. Most of the culprits appeared to be supporters of the presidential 

candidates. In total, eight journalists were attacked or threatened in May 2011 alone. 

 

10. The signatories are also concerned about the vilification of human rights activists by some 

top government officials sympathetic to former president Fujimori and who have 

aggressively sought to discredit NGOs that advocate for an end to impunity. Such NGOs 

have been falsely accused of sympathy with terrorist groups or of undermining the armed 

forces. There have also been continued reports of human rights activists being persecuted 

and harassed due to their work. For example: 

 Dr. Salomón Lerner Febres, the former president of the Truth and Reconiliation 

Commission, had suffered attacks in 2009, including the poisoning and killing of his dog 

and receiving death threats in his home and at his office.   



 Benicia Chichay Mulatillo, an activist from the environmental group Community 

Association of Agricultural workers in Santa Rosa de Suyo, has been subject to an 

ongoing campaign of harassment and intimidation (including death threats) since her 

husband, another environmental leader, Arcesio Gonza Castillo, was stabbed outside their 

house in August 2010. Despite one perpetrator being identified, no arrests have been 

made, nor has prosecution been initiated.  

 During the June 2011 elections, a number of incidents of harassments were reported to 

have been carried out against women‟s organisations, including telephone threats, raids of 

organizational headquarters and theft of equipment, the hacking of Facebook and email 

accounts, and personal assaults.  

 

Impunity for attacks  

11. The above culture of violence towards the media is aggravated by the continued failure to 

bring perpetrators to justice. Such a failure provides little deterrent against future attacks. 

One notable exception to this was the April 2009 conviction of former Peruvian President 

Alberto Fujimori, who was sentenced to 25 years in prison for a variety of human rights 

crimes, including numerous attacks on journalists. This conviction sent a powerful message 

to would-be perpetrators that no one, however prominent, is safe from prosecution.  

 

12. In one of the more positive developments of the cycle, meanwhile, violent crimes against 

journalists were brought under the specialist jurisdiction of the National Criminal Court in 

2010. However, in the same year President Alan Garcia signed a decree - essentially 

amounting to a blanket amnesty - which placed limits on the prosecution of human rights 

abuses. While President Garcia later asked the Congress to revoke this decree in response to 

national and international pressure, such official indifference to accountability and justice 

continues to be reflected in public bodies.  

 

13. The most powerful symbol of this impunity is Alberto Rivera Fernández, who was shot and 

killed in 2004. After numerous judicial proceedings, apparently designed to protect local 

government officials implicated in the murder, the court acquitted the two alleged 

masterminds on 8 February 82010. Despite protests from Rivera's family, former Pucallpa 

mayor Luis Valdez Villacorta (who had been accused by Rivera of corruption) and Solio 

Ramírez Garay, a former Pucallpa official, were acquitted by the high court for “lack of 

evidence.” According to the lawyer, the evidence presented during the trial showed a clear 

link between Valdez and Ramírez and the plot to kill Rivera. 

 

Freedom of information and combating corruption 

14. The signatories appreciate the existing framework on the protection of the right to freedom of 

information in the country. Namely, the 1993 Constitution of Peru guarantees the right to 

information. The Law 27806 on Transparency and Access to Public Information (the Law on 

Access to Information), adopted in 2002, guarantees the right of every individual to request 

information by any means, from every public authority, regardless of identity and motive; 

and has served to promote the right of access to public information.  

 

15. While there is no reliable official data which shows the number of requests for information, a 

2011 report prepared by the NGO Suma Ciudadana shows that the number of prosecutions of 

habeas data, for breach of the Law on Access to Information, has increased steadily every 

year in Peru since 2002. This report assumes that there has been an increase in the 

understanding of the law by the society at large. Suma Ciudadana has also identified an 

extraordinary case of use of habeas data as strategic litigation between 2006 and 2007. In 

those years, former state employees began through a coordinated manner approximately 2000 

identical habeas data processes against the ministry of Labour, looking for evidence of 

improper assessments of their applications for annulment of dismissal. Seventy per cent of 

these habeas data processes have been ending successfully between 2010 and 2012, and with 



the evidence gained as a result of this processes, these former employees have initiated new 

demands, with documentary support, against the same Ministry to ask it to review its 

dismissal files.  

 

16. The 2011 report also shows that, in general, the judiciary supports lawsuits for access to 

information, although there are still serious problems, as legislation lacks a more effective 

procedure that affects the ability of people to exercise their rights quickly. The uneven 

quality of the arguments used by the judiciary to resolve the habeas data complaints is also 

problematic. In this sense, in 2012 Suma Ciudadana is working with the Constitutional Court 

and the Court of Appeal of Lima (that process the 60% of the habeas data in Peru) in order to 

improve the capacities of the judges to use the jurisprudence on habeas data to make their 

judgments and ultimately create public policies.  

 

17. However access to information continues to be threatened by a pervasive culture of secrecy 

and a lack of systemised information. Problems remain, in particular, in the way public 

authorities interpret and implement the law. The release of information is often politicised, 

for example, with the final decision on whether to release a particular piece of information 

often falling on a politician rather than a public servant. Since 2011, the Defensoría del 

Pueblo (the Public Defender‟s Office) has been asking the government to create an 

administrative authority (like those in Mexico and Chile) in order to standardise the rules and 

practices of transparency in the State.   

 

18. In two notable cases in 2011, the courts ruled that Congress had violated the country's 

access-to-information law by withholding records related to alleged malfeasance by its 

members, and that Congress would be required to turn over information requested by the 

regional press group Instituto Prensa y Sociedad. While this was a significant judgment, it 

took IPYS four years to win the court ruling, and by the end of the year Congress had still not 

complied. More generally, a monitoring project by IPYS found that only 17% of requests 

were fully responded to, 32% of requests were not answered at all and 68% of requests 

answered were not answered within the proper time frames.  

 

Access to information for the investigation of human rights violations 

19. A number of legal provisions and practices in Peru have restricted access to information and 

documentation that could allow the right to the truth and access to justice concerning the 

facts that took place during the administration of President Fujimori (during this period, Peru 

underwent an internal process of armed conflict and violence resulting from the upraise of 

the terrorist group Sendero Luminoso and measures taken by the State to oppose it). During 

this period, the State developed counter-subversive strategies that included the use of 

methods such as massacres, extrajudicial executions, forced disappearances, torture and 

sexual violence applied in a systematic manner in some regions of the country or during 

certain periods during the conflict.  

 

20. Victims and their families tried to push for investigations, especially concerning forced 

disappearances, so that they could find out what exactly happened to their loved ones or hold 

accountable those responsible for human rights violations. However, there were no 

investigations during the 80‟s and 90‟s, and in 1995 Amnesty Law was adopted. The 

signatories note that in 2001 the Inter-American Court on Human Rights considered that the 

Amnesty Law constituted a contravention of international standards and ordered the 

investigation of cases. A number of judicial proceedings have been filed since then, but 

hundreds have come to an abrupt end; according to information provided to the Public 

Prosecutor‟s Office, from a total of 1674 cases filed, 743 were closed with no consideration 

on the merits due to, in its large majority, the refusal of the State bodies to provide the 

information needed for investigations.  

 



21. This situation has been confirmed by reports prepared by the Public Defender‟s Office in 

follow-up to the recommendations of the Peruvian Truth and Reconciliation Commission. 

The situation is especially problematic in relation to the Ministry of Defence. The 

organization APRODEH has produced a report on this situation, in which it points out that 

the Public Prosecutor‟s Office has repeatedly requested information about the names of those 

responsible for military bases operating in the critical territories; the names of personnel 

working in those bases; documents referring to the operations carried out, including names of 

people detained in such operations; as well as manuals and guidelines issued for the 

conduction of anti-subversive operations. The response has been almost uniform in most 

cases: the Ministry affirms they do not know about the existence of such military bases, there 

is no information about who was in charge (certainly no information about those based there) 

and that there is simply no information on the matter in the Ministry‟s archives.  

 

22. The signatories wish to also highlight that when the same information is requested by another 

authority or for the defence of accused military officers, that information said to be inexistent 

is provided. This situation demonstrates that there is a clear intention by relevant authorities 

to prohibit access to important information and create obstacles to obtaining clarification on 

facts that occurred during the period of exception in Peru. In a report prepared by APRODEH 

and presented to the Inter-American Commission on Human Rights, a table details a number 

of information requests submitted by the Public Prosecutor‟s Office and denied by the 

Ministry for Defence but later used by the Army‟s Permanent Historical Commission in a 

report called In Honour of the Truth, a document that offers the armed forces official 

institutional account of the armed conflict in Peru between 1980 and 2000; the document 

essentially contradicts the conclusions reached by the Truth and Reconciliation Commission.  

 

Recommendations 

23. Given the problems and violations outlined above, the signatories call on the Human Rights 

Council to urge the Peruvian Government to: 

 Fully, effectively and speedily investigate all acts of violence perpetrated by public 

officials against journalists and human rights defenders and end the impunity of those 

who attack and harass journalists, media workers and human rights defenders; 

 Devolve responsibility for licensing to an independent media regulatory body; 

 Ensure that media regulation is kept free from political interference; 

 Improve the transparency of media ownership and refrain from using advertising 

contracts to influence media content; 

 Promulgate the amendments to Peru‟s Penal Code and remove the country‟s criminal 

libel laws in their entirety;  

 Consider the creation of an autonomous and independent body in charge of promotional 

measures and of reviewing appeals in relation to information requests; 

 Review all rules and regulations, as well as practices, to ensure that victims and families 

of victims of human rights violations have access to relevant information needed for the 

investigation of serious violations during the period of exception in Peru; 

 Carry out an audit with the participation of the Public Defender‟s Office to identify 

information that is relevant to the investigation of human rights violations and put it at the 

disposal of the Public Prosecutor‟s Office and the Judiciary, as well as hold responsible 

all those civil servants that refuse to provide said information.  


